1394-06-25 04:56
1314
0
20549
در افتتاحیه نهمين جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين مطرح شد؛

استاندار گلستان: وجود اقوام ثروت بزرگي براي كشور است / سفير افغانستان: تمدن ايران قرن ها الهام بخش كشورها بوده است

استاندار گلستان وجود اقوام مختلف را ثروت بزرگي براي ايران اسلامي در عرصه هاي مختلف دانست و گفت: امروز نياز داريم كه از اين ظرفيت براي بالندگي كشور در داخل، منطقه و بين الملل استفاده كنيم.

به گزارش گلستان ما، همزمان باسالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س)، نهمين جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين عصر روز گذشته با حضور ۱۳ سفير و نمايندگاني از كشورهاي پاكستان، هند، افغانستان، قرقيزستان، تاجيكستان و ازبكستان در گرگان آغاز شد.

حسن صادقلو در افتتاحيه نهمين جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين در گرگان اظهار كرد: دولت تدبير و اميد نيز نگاه ويژه اي به كاركرد اقوام براي رشد و توسعه كشور دارد و دكتر روحاني نسبت به اين موضوع بارها تاكيد كرده اند كه اقوام داراي منزلت هستند و اين منزلت را بايد حفظ كرد.

وي افزود: انتخاب سفير اهل سنت براي كشور ويتنام نمونه بارز منزلت مداري اقوام نزد دولت تدبير و اميد است و ما آن را در راستاي تقويت همگرايي اقوام كشور مي دانيم.

وي با اشاره به اين كه استعمار در گذشته از وجود اقوام ايراني سوء استفاده كرده است، گفت: امروز بايد با برگزاري چنين جشنواره هايي فرصت سازي كنيم و جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين در گلستان نيز در همين راستاست.

استاندار گلستان ابراز اميدواري كرد در آينده نزديك با تقويت همگرايي ها جشنواره به صورت بين المللي برگزار شود.

وي خطاب به سفراي خارجي مقيم ايران حاضر در مراسم گفت: اميدواريم حضور شما زمينه آشنايي مقدماتي براي ارتباط بيشتر و نيز حضور اقوام از كشور شما در اين جشنواره باشد.

سفير افغانستان گفت: گستره تمدني ايران زمين قرن هاست كه الهام بخش ساير كشورها بوده و نقش استادي را براي كشورهاي منطقه دارد.

نصير احمد نور در افتتاحيه نهمين جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين در گرگان اظهار كرد: اقوامي كه در اين جشنواره جمع شده اند نمونه اقوام ساكن در افغانستان هستند و اين جاي شگفتي نيست زيرا كه ما دو ملت و دو كشور هم پيشينه هستيم و هر يك در امتداد هم و مكمل ديگري مي باشيم.

وي گفت: تجليل از اقوام ايراني تجليل از همه اقوام منطقه است زيرا كه دين، فرهنگ و تمدن ما مشترك است.

به گفته وي وجود اين ظرفيت زمينه و بستر مناسب براي همكاري بين كشورهاي منطقه را فراهم ساخته است.

وي زيبايي استان گلستان را، وجود اقوام با رنگ ها و نژادهاي مختلف دانست و گفت: امروز خوشحالم كه در اين استان حضور يافته و در جشنواره شركت كرده ام و در اين حضور با ظرفيت هاي استان و زمينه مبادلات فرهنگي و اقتصادي آشنا مي شوم.

سفراي ميهمان ضمن حضور در جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين، در برنامه بازديد از اثر جهاني گنبدقابوس و موزه فرش گنبدكاووس و همچنين بازديد از پارك جنگلي و آبشار كبودوال شهرستان علي آباد شركت خواهند كرد.

جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين براي نخستين بار در سال ۸۴ برگزار و از آن پس در تقويم مناسبت هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور به نام اين استان ثبت و درج شد و اكنون نهمين دوره آن برگزار مي شود. اين جشنواره در فهرست رويدادهاي سازمان گردشگري جهاني (unwto)نيز به ثبت رسيده و در ليست برنامه هاي جهاني گردشگري در درگاه اينترنتي اين سازمان عنوان شده است. وجود انبوه جاذبه هاي اكوتوريسم گلستان را به گنجينه اكوتوريسم ايران مشهور كرده است. يادمان هايي چون گنبدقابوس و رادكان، خرابه هاي شهر تاريخي جرجان و تميشه و صدها اثر ارزشمند ديگر در استان گواهي بر اين مدعاست. به همين منظور نگهداري و صيانت از اين آثار گرانبها كه پيشينه تاريخي بيش از هفت هزار ساله استان را نمايان مي نمايد به ويژه ميراث قومي گلستان از اهميت خاصي برخوردار است.

در نهمين جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين علاوه بر سفرا و نمايندگاني از كشورهاي آسياي مركزي، ۱۹۴ نفر از هنرمندان سراسر كشور (۱۱۰ هنرمند استان گلستان و ۸۴ هنرمند از ساير استان ها) حضور دارند. برگزاري نمايشگاه سراسري صنايع دستي، جاذبه هاي گردشگري استان هاي كشور، سوغات استان ها و اجراي مراسم آييني و موسيقي اقوام از برنامه هاي اين جشنواره است. نهمين جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين تا روز جمعه ۲۷ شهريور ماه فعال است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.